13 november, 2007

Nästan pancettalindad torskrygg...

I lördags så fick jag äntligen ställa mig vid spisen och laga mat. Vi var nere i Oskarshamns centrum och handlade grönsaker och vin och sedan åkte vi ut till ICA Maxi och handlade resten. Planen från början var att göra pancetta-lindad torskrygg men eftersom det varken fanns pancetta eller torskrygg så blev det till slut parmalindad koljafilé vilket inte heller gick av för hackor.
Till fisken så hade vi vanlig kokt potatis, limesmör och fänkål med pecorino.

Fisken är nästan det enklaste efter potatisen, stänk lite vitt vin över fisken, gnugga den sedan med salt och din favoritpeppar (den här gången kryddpeppar). Linda in den i parmaskinka eller pancetta om du har. In i ugnen på en plåt i c:a 10 minuter. Jag missade timern på min telefon eftersom telefonen stod i tyst läge så pep den såklart inte, det blev några minuter extra vilket inte var farligt men den hade gärna fått komma ut lite tidigare.

Limesmöret passade väldigt bra till den lite salta kryddiga fisken och det är ju jättelätt att göra:
Cesta skalet av en lime, blanda med smör, saften ur den rivna limen och lite flingsalt.

Fänkålen saknades på bordet då den glömdes kvar i ugnen men J:s syster hälsade att den var god till annan mat. Fänkålen gör man med fördel såhär: Skiva färsk fänkål tunt strö ut på ordentligt med folie, häll på en del olivolja, strö lite flingsalt över och täck sedan med färsk riven parmesan eller pecorino. Kör i ugnen tills fänkålen är mjuk och osten är ordentligt smält. Detta brukar jag göra på en grill på sommaren också, det funkar sjukt bra, bara att låta den ligga bredvid på gallret hela tiden.

Vinvalet föll också väl ut, innan maten mumsade vi på lite pecorino och drack lite Zenato Valpolicella Classico och till fisken blev det en Masi Masianco. Det röda är ett säkert kort som är ett av mina favvovin, vad gäller det vita så har jag ingen aning men det var gott och passade bra till rätten.

2 kommentarer:

kalle sa...

Kom genast hem till mig och laga det där!

Unknown sa...

Det kan vi nog ordna :)