16 november, 2007

Kycklinggryta...

Inget speciellt kanske men jag fick iaf inviga nya spisen :)

Gjorde en enkel tomatsås på:
Hela konserverade tomater (Mutti) 2 burkar
Kalvfond
Balsamvinäger
Selleri
Rödtjut
Schalottenlök
Vitlök
Färsk basilika

Stek lök och vitlök, båda hackade (det är inte såå noga) på låg värme tills det är mjukt, får gärna vara på väg över i gegga.
Ha i selleri och låt den stekas ett tag med löken, 5 minuter eller så.
Här skulle jag ha haft på en rejäl klick tomatpure om jag hade haft huvudet med mig.
Ha på några nypor salt, hackad färsk basilika och svartpeppar (gärna nymortlad) och rör runt så att det blandas ordentligt.
Slå på rödvin, jag brukar ha på så att det täcker. Slå på en skvätt balsamvinäger och låt sedan det hela reducera så att det är på väg att bli en röra snarare än en soppa.
Slå på tomaterna och lite fond (kan hälla på mer efter smak senare) och låt det sen puttra i ett par timmar, gärna fyra, häll på vatten om det blir för fast.

Den här räcker bra egentligen, speciellt om man kokat den riktigt länge. Med lite färska pasta så blir en variant av denna utan selleri J's favoritpastasås.

Jag hade sen i kyckling som fick koka klart i såsen men jag vet inte om det gjorde varken till eller från så det är väl upp till var och en hur man vill göra.

/M

Inga kommentarer: