26 november, 2007

Födelsedagsmiddag för J

En dag på stan där vi tog en relativt lång promenad, köpte klätterprylar på addnature och lite annat smått och gott följdes av en god middag bestående av:

Toast skagen extra, nedifrån tallriken och upp:
1. Stekt formfranska
2. Avokado
3. Skagenröra
  • 50/50 majonäs och gräddfil
  • Ordentligt med räkor
  • Salt, peppar och pressad citron
  • Hackad dill
4. Kalixlöjrom
5. En citronskiva
6. Dillkvist

(Vi återanvände den överblivna röran på en ny komposition med rostad formfranska och gravad lax i botten och det var supergott också)

Varmrätten bestod av J's favorit, färsk pasta med tomatsås. Jag klarade ju såklart inte av att bara äta detta så jag var tvungen att lägga till nåt och det fick bli kyckling cacciatore efter ett recept på sisterfood som jag läser regelbundet.

Tomatsåsen är enkel men god, nyckeln till att få den väldigt bra är tid. Har du inte det ska du lägga ned direkt.

4-6 schalottenlökar, grovhackade
2-4 vitlöksklyftor, krossade och grovhackade
Tomatpuré
Basilika eller Timjan
Rödvin
Balsamvinäger
Hela tomater på burk
Krossade tomater på burk
Nymald svartpeppar
Salt
ev en röd chilifrukt

Stek lök och vitlök på låg värme relativt länge, det ska vara mosigt...
I med basilika eller timjan, svartpeppar och salt, snåla inte, blanda ihop i någon minut.
På med tomatpuré, blanda runt och låt det smälta samma i några minuter.
Häll på rödvin och balsamvinäger så att det täcker.
Reducera tills det blir lite grötigt.
Slå på 2 delar hela tomater på burk och en del krossade tomater (jag tycker det får bäst konsistens då).
Sen låter du det bara koka i ett antal timmar, minst 2 gärna 4. Häll på vatten om det blir för tjockt under tiden det kokar. Ta av grytan när det har gått lagom lång tid/smakar gott och har den konsistens du vill ha.

Kycklingen då? Ja, jag har inte så mycket att tillägga till receptet förutom att om jag gör den igen så kommer jag nog inte att använda kycklinglår som jag gjorde nu utan ta en hel kyckling och splitta den i fyra delar och sen jobba med dom. Vad jag mer skulle ändra är att jag skulle dra ner på mängden lagerblad till kanske ett par på sin höjd, det blir lite för mycket som kalops i smaken tycker jag. Sen skulle jag nog vilja ha lite mer syrlighet och det kan man ju få av lite olika saker, antingen tar man någon form av vinäger eller så kan jag tänka mig att det funkar att ha i en smula citron + lite rivet citronskal, mmm, det där måste jag prova nästa gång.

Till efterrätt skulle vi ha ätit glasstårtan som serverades till frukost på själva födelsedagen men det var vi för mätta för så vi nöjde oss med en gnutta kaffe och en armagnac.

Vad drack vi till maten då?

Jo, till förrätten så drack vi champagne, det blev en Bollinger Special Cuvée Brut (nr 7418) och den passade grymt bra.
Till varmrätten så drack vi ett av mina absoluta favoritviner, nämligen
Tommasi Amarone della Valpolicella Classico (nr 22350) och det var som vanligt sjukt gott (vi smög in lite god pecorino mellan förrätten och varmrätten och det passar det här vinet otroligt bra till också).
Till avec blev det en ny men väldigt trevlig bekantskap i form av
Gilles Lhoste Armagnac 1980 (nr 10347), den är jag mycket nöjd med.

Det blev lite lång tid mellan tillfälle och blog men så blir det ju ibland tyvärr.

/M

Inga kommentarer: