27 februari, 2008

Lite oväntat instick: Fläng fastfood

Redogörelserna för lördagens matlagningsorgie fortsätter förstås när tid bjuds, men nu bara måste jag skriva om ICA:s senaste affärsidé. Jag kan inte komma på ett bättre ord att beskriva den med än "kokobäng", så korkad är den.

Man kan nu plocka på sig en pizzabotten och komplettera med småförpackningar med pålägg. Idén kanske låter lattjo på brainstormingstadiet, men... Det är ju helt befängt med tanke på att vi redan drunknar i förpackningar. Ska jag för nöjet att göra min egen pizza från halvfabrikat köpa en förpackning för pizzabotten, en för en näve riven ost, en för några flarn parmesan, en för en handfull oliver, en för (håll i er) färdigskivade färska champinjoner, en för strimlade soltorkade tomater, en för fan, en för hans moster, en för skinka, en för bresaola, en för... Det blir ju en full soppåse bara för en antagligen ganska sunkig pizza! (För är man så lat att man inte pallar att skiva champinjonerna själv orkar man nog inte heller källsortera.)

1-2 skivade färska champinjoner i en liten plastpåse... Det är så löjligt att jag har svårt att ens fnittra åt det. Dessutom håller sig skuren svamp inte alls länge och i tättförslutande plast kan det bli rent hälsovådligt.

Några trötta ruccolablad i en helt egen plastpåse... 20 gram för 12.90. Vilken deal! (En påse med 70 gram ekologiskt odlad ruccola kostar i samma butik 15.90.)

Sen finns förstås en alldeles lagom hyfsad pizzeria nästan vägg i vägg med affären. Så vad tror ni? Försäljningssuccé?

Inga kommentarer: