18 februari, 2008

Brot und Erkältung!

Det är både vår och förkylning i luften och svårt att veta om jag ska vara pigg och handlingskraftig eller trött och ynklig. Just nu lyckas jag ekvilibristiskt luta åt båda hållen samtidigt, vilket är en ganska behaglig tillvaro. Åtminstone när man ger efter och accepterar sin trögtänkthet och nedsatta prestationsförmåga. Förkylningen är dessutom säkert över i morgon, det ska jag ordna med färskcentrifugerad juice. (På bilden, blodapelsin + blodgrape.)



Martina drog ut mig i vårsolen i går, efter att jag suttit hemma och ynkat mest hela dagen. Eftermiddagssolen sken, vilket jag firade med den tunnare vita vårmössan i stället för den fodrade öronlappsvintermössan och den avsevärt tunnare (och snyggare) vårvinterjackan i stället för den varmare och bylsigare vinterjackan. Det blev ingen lång promenad, men den belönade sig med åsynen av de här hoppfulla knopparna.



Vi har återupptäckt ett favoritbröd som fallit i glömska en tid och jag äter mackor så fort jag kommer åt. Det är både nyttigt och onyttigt, vilket ju är en alldeles strålande kombination. (Mycket fibrer och fullkorn men också rejält sötat.) Det är väldigt enkelt att baka eftersom det varken behöver knådas eller jäsa, så hem och rota bland spannmålet och sätt fart! Dessutom har det ett ganska okonventionellt namn.

bröd.txt
(1 limpa)

1 dl rågsikt
1 dl grovt rågmjöl
1 dl grahamsmjöl
1,25 dl vetegroddar
0,5 dl krossat vete
0,75 dl krossad råg
2 dl vetemjöl
1 dl valnötter
0,5 dl solrosfrön (+0,5 dl till formen)
1 tsk salt
2,5 tsk bikarbonat
1,5 dl lingonsylt
1 dl mörk sirap
0,5 l filmjölk

1. Sätt på ugnen på 200 ºC.
2. Blanda alla ingredienser, först de torra och sedan de blöta.
3. Smöra en form och täck botten med solrosfrön.
4. Sätt in brödet i ugnen och grädda i 10 min, täck med bakplåtspapper och grädda i ytterligare 1 h och 20 min.

Inga kommentarer: