11 februari, 2008

Wallenbergare

Igår svängdes det ihop wallenbergare efter klättringen. Jag använde följande recept:

400 gram kalvfärs
1 dl matlagningsgrädde
4 ägg
vitpeppar
salt
ströbröd (tills det blev fast nog att göra biffar av)

Stekte wallenbergarna så att dom fick ordentlig yta i omgångar och därefter skjutsade jag in dom i ungnen (150 grader) där dom fick stå och bli helt klara medans jag gjorde sås.
Sås gjorde jag som sagt i stekpannan där jag stekt wallenbergarna och den blev väldigt god och den är mycket enkel. C:a 1 dl matlagningsgrädde, nymalen svartpeppar, någon matsked grönsaksfond samt ett par skvättar vitvinsvinäger. Låt koka ihop 5 minuter. Mums.

Till detta serverades kokt potatis samt rårörda lingon.

När jag gör om detta någon gång ska jag komma ihåg att det blev lite löst med orginalreceptet som då fordrade att man hade rätt mycket ströbröd i. Jag ska nog minska på mängden grädde och kanske ta bort ett ägg från receptet så att det blir mindre ströbröd.


/M

Inga kommentarer: