12 februari, 2008

Look into the camera and say: ¡Tortilla!

På allmän begäran! (Vad poppis jag känner mig när jag kan skriva så. Jättemånga läsare, liksom. Stor publik. Hängiven beundrarskara. Jojo...)

Spansk potatisomelett
2 pers.

1-2 potatisar, tärnade
1 liten gul lök, grovhackad
4 ägg
0,5 dl mjölk
salt, peppar
olivolja

1. Värm en skvätt olja i en liten stekpanna och råstek den tärnade potatisen tills den börjar mjukna. (Här brukar jag, när alla tittar bort, hälla i ytterligare en skvätt olja.)
2. Lägg i löken, och stek vidare tills även den är mjuk.
3. Rör ihop ägg och mjölk, salta och peppra, och häll smeten över potatisen.
4. Stek nu på relativt sansad värme medan du lyfter omeletten med en trägaffel eller liknande, så att den stelnar rakt igenom. (Det kan ta sin tid, men var gärna lite vågad och avbryt tidigare än du tror, för en torrtortilla gör ingen glad.)
5. Vänd omeletten genom att stjälpa upp den på ett fat och låta den glida tillbaka i pannan. (Här brukar jag svära över den extra skvätten olja som tillsattes i steg ett och som nu lämnar brännmärken på handleden.) Låt omeletten sätta sig i någon minut eller så.

Servera med en rejäl sallad.

Kan förstås varieras i all oändlighet, gärna med haricot verts!

Inga kommentarer: