15 februari, 2008

Jakten på det perfekta knäcktäcket

Igår var det ju som bekant alla hjärtans dag. Det är ju ytterligare ett bra skäl till att fira med god mat och dryck!

Menyn hemma i fredhäll igår bestod av tournedos på oxfilé med rödvinssås kryddad med färsk timjan samt bakpotatis med limesmör samt en vanlig grönsallad till det. Vi korkade upp en vinare som vi släpade med oss från vår USA-resa i höstas och den var precis så god om inte bättre än jag kom ihåg den. http://www.wellingtonvineyards.com/. En grenache från 2004 var det.
Till efterrätt blev det Creme Bruleé smaksatt med Baileys. Jag vet Kalle, Baileys är lite cheesy men det smakade faktiskt väldigt gott!

Alla kan steka kött så varmrätten får ni inget recept på. För egen minnesregel kan jag väl dock skriva: mer timjan till såsen.

Creme Bruleén blev om möjligt ännu bättre än den vi gjorde på nyår och för att få till den så ska du göra enligt följande:

Receptet är för 2 port.

Brulée:
1,5 dl grädde
0,5 dl mjölk
0,5 st vaniljstång
2,5 st äggulor (det blev en halv då jag höll på att förlora en i separeringen från vitan)
0,5 dl strösocker
0,5 dl Baileys

Knäcktäcke:
Råsocker
Strösocker

  1. Koka upp grädde, mjölk och vaniljstång och låt stå och svalna i c:a 10 minuter
  2. Blanda socker och äggulor och vispa sedan ner röran i kastrullen.
  3. Vispa ner Baileys
  4. Ställ formarna i vattenbad i ugnen på 150 grader. Orginalreceptet stod det 40-50 minuter eller tills innertemperaturen var 85 grader. Jag körde dom i ungefär 1 ½ timme och kollade aldrig innertemperaturen.
  5. Ställ in i kylen över natten
  6. Ungefär en halvtimme innan servering tar man och häller på lite råsocker i formarna och skakar runt tills det ligger ett tunt täcke ovanpå. Jag upptäckte att det bästa sätte att få en fin skorpa var att sedan komplettera med lite vanligt socker som man gör likadant med och sedan häller av det som inte fastnat i bruleén.
  7. Bränn av med en brännare tills det börjar bubbla, flytta runt lågan så att det inte blir svart.
  8. Låt stå ett litet tag innan servering!

/M

3 kommentarer:

kalle sa...

Ja, det är cheesy bara med brûlée, och med Baileys därtill... Vilket frosseri i ostighet! Därmed inte sagt att det inte låter förbannat gott.

Det där vill jag ha nästa gång du bjuder mig på alla hjärtans dag-middag, Mats!

Unknown sa...

Där ser man, en inte så hemlig beundrare mao ;)

mamma sa...

Hands off