07 januari, 2008

Canneloni

Oj, jag har försummat bloggen lite under ledigheten men jag ska se till att få ner det som lagats lite senare.
I lördags gjorde jag Cannelonis, enkelt men väldigt gott:

Till fyllning använde jag
800 gr kalvfärs
3 dl gräddfil
En förpackning babyspenat
1 fetaost typ 250 gr
En skvätt vitvinsvinäger
Salt
Svartpeppar

Tomatsås enligt tidigare recept men med skillnaden att jag använde torkad basilika istället för färsk, chiliflakes istället för färsk chili och att jag körde den lite med stavmixern i halvtid.

Så här gjorde jag mina cannelonis sen:

  1. Stek kalvfärsen
  2. Blanda med fetaost, gräddfil, babyspenat och resten av kryddorna
  3. Ta färska lasagneplattor och klicka ut röran på och rulla sen ihop till rullar av önskad tjocklek (jag gjorde så att pastan gick 1 ½ varv), man kan också dela rullarna i önskad längd om man vill (men gör dom inte för korta då kan fyllningen rinna ur när det blir varmt)
  4. Lägg rullarna i en (eller flera, det blev 1 stor och en liten för mig) oljad ugnsfast form
  5. Täck med tomatsås
  6. Strö riven parmesan över tomatsåsen
  7. In i ugnen på 225 grader i 10-20 minuter (beror på hur du vill ha pastan)
  8. Smörj kråset!
Det blev både tomatsås och fyllning över och det blev en formidabel pastasås tillsammans (Jag kokade bara ihop de båda i en kastrull tills de lösts upp) som J förmodligen äter till lunch just nu!

/M

1 kommentar:

kalle sa...

Låter jättegott! Hur funkade gräddfil, egentligen? Jag har aldrig använt det i varm mat. Skär den sig inte?