15 januari, 2008

Räkor och pesto

I lördags fick vi besök av J's kompis och hennes man. Jag gjorde pesto och räkor i vitt vin med syrliga grönsaker.

Pesto:
2 krukor basilika (lär inte skada med mer basilika)
c:a 150 gr parmesan
1-2 vitlöksklyftor
Olivolja
c:a 100 gr pinjenötter

  1. Rosta pinjenötterna i en stekpanna eller i ugn
  2. Plocka basilikabladen och lägg i mixer
  3. Dela upp parmesanen och skicka ner den i mixern med
  4. Häll i de rostade pinjenötterna (jag sparade ungefär en tredjedel och hade i efteråt då jag gillar när det dyker upp hela nötter ibland)
  5. Mal en hel del svartpeppar över
  6. På med lite flingsalt
  7. I med lite olja (½-1 dl kanske?)
  8. Mixa
  9. I med mer olja om det skulle vara för torrt
Sådär, peston är klar, funkar bra att äta rakt av med färsk pasta :)

Räkorna då?

Skalade tinade räkor, ett kilo kanske?
Ett par mellanstora morötter
Ett par stjälkar från ett stånd stjälkselleri
En halv purjolök

Jo, dom skalade räkorna hamnade i en burk med ungefär en halv liter vitt vin tillsammans med lite olja, chiliflakes, lite salt, en skvätt vitvinsvinäger och lite pressad citron. Där fick de ligag och dra i en timme ungefär.
Jag skar purjolöken längs med så att det blev som långa "remsor", morötterna skalade jag med en potatisskalare och fortsatte sedan med den för att få till avlånga tunna "morotsremsor". Stjälksellerin hackade jag bara tunt.
Därefter hällde jag över vätskan i en kastrull och lätt det reducera ett tag. Just det, jag drog i en grönsaksbuljongstärning också.
Därefter skickade jag i grönsakerna som fick ligga och puttra i kanske 20 minuter (purjolöken fick gå i rätt sent dock, låg nog bara 5 minuter)
Servera med färsk pasta och pesto samt ett gott vitt vin!

/M

Inga kommentarer: