09 december, 2007

Senf und Mandeln!

Nu har juleriet kommit igång på allvar, i dag har vi kokat smörkola med både lime- och chokladsmak (recept här) och bakat pepparkakor (på köpt deg). Det var dock inte det jag tänkte skriva om, utan två recept som jag vill få ur mig innan jag helt glömmer bort dem.

Jag slängde ihop en senap i förrgår som nog vill stå till sig ett par veckor, så jag vet ännu inte hur lyckad den är. Men nedtecknas bör den ju:

Konjakssenap
(ganska lite, kanske lagom)

25 g gult senapsfrö
25 g brunt senapsfrö
1 krm salt
1 tsk balsamvinäger
1 msk konjak
2 msk honung

Fröna krossas i mortel eller mixer (jag använde det senare efter att ha börjat med och sedemera tröttnat på det första) och blandas med resten av ingredienserna. Senapen bör sen antagligen stå ett par veckor innan den är ätklar.

Sen offentliggörs nu också på allmän begäran från de senaste årens glöggprovningar hos kusinen receptet på våra rostade mandlar, i år ännu bättre tack vare Martinas dubbelrostningsknep.

Rostade mandlar

mandlar
vatten
flingsalt
citron, pressad
chilipulver
cayennepeppar

Först blötläggs mandlarna i vatten i en kvart för att få bort beskan, sen rostas de på bakplåtspapper på plåt i 150-gradig ugn i en halvtimme. Därefter kryddas de med citronsaft, flingsalt, chilipulver och cayennepeppar (eller förstås vad man vill) och får dra åt sig detta för att sen rostas ytterligare 5-10 minuter.

Mandlarna blir torra av den första rostningen, vilket gör att de bättre suger upp citronen och smaken av kryddorna. Tidigare har vi försökt smaksätta dem innan rostningen, men då har smaken bara satt sig på ytan. (Bilden visar det vackra mönstret som bildades på bakplåtspappret.)

Inga kommentarer: