10 december, 2007

Senap

Jag kan ju inte vara sämre än att jag också publicerar årets senapsrecept. Bra att det finns här tills nästa år så att man kan korrigera eller repetera beroende på resultat.

Jag gjorde en ordentlig laddning som jag senare delade upp i 2 och kryddade resp inte kryddade. Grundreceptet ser ut så här:

75 g gula senapsfrön
75 g bruna senapsfrön
dragon i ospecificerad mängd, jag hade helt enkelt i lite när jag mixade senapsfröna
2 msk vatten
2 msk vitvinsvinäger
6 msk honung
2 msk olja

Precis som Kalle så insåg jag snabbt att mixern skulle bli mitt verktyg för detta då jag inte förfogar över någon kryddkvarn och inte orkade köra i vår minimala mortel.

Mixa senapsfröna, häll på resten av ingredienserna och kör lite till med mixern man ser när det ser ut som senap :)
Här delade jag upp i 2 burkar och i den ena hälde jag på en skvätt calvados och den andra fick lite mer vitvinsvinäger och olja. Burkarna förseglades och skickades in i kylen för att plockas fram på julafton. Blir spännande att se om det blir bra eller om vi får använda oss av köpt senap ;)

/M

2 kommentarer:

kalle sa...

Dragon är förstås gott i senap! Vi får ha senapsdejt i mellandagarna och jämföra. Jag tror jag ska göra en sats till, om jag får tid. Det kändes så respektlöst enkelt att bara mixa joxet, så det vore kul att göra en handmortlad, mer komplicerad och tillsnobbad variant att jämföra med. Stabmixer gegen Handkraft, liksom.

Unknown sa...

Japp, det får vi göra :)
Ska försöka få med mig lite så att vi kan jämföra.
Jag håller med, det var nästan lite för enkelt.