04 oktober, 2008

Pumpasoppa

Det är pumpasäsong! Den här pumpasoppan är len och vackert gul och går att variera åt alla möjliga håll. I den här versionen har den ganska mycket sting från ingefäran, som givetvis går att utesluta om man är ute efter nåt mildare. Ett äpple i bitar som får koka med mot slutet ger också ett lite mildare och sötare resultat utan att ta över för mycket. Allt är som alltid ungefärligt, särskilt som pumpor är olika. Allra godast är (vad jag vet och tycker) butternutpumpa, en gul och päronformad filur. Pumpan på bilden blev också god soppa men den kändes först något mjölig, vilket lätt avhjälpes medelst buljongspädning.



Pumpasoppa
(8 portioner)

1 kg pumpa (skalad, urkärnad, i bitar = drygt 1,5 kg orörd)
2-4 msk ingefära, hackad
2 gula lökar, hackade
1,5 liter vatten
3-4 buljongtärningar
2 dl matlagningsgrädde
rapsolja
kryddor (cayennepeppar, koriander, curry, chilipulver, salt, peppar...eller efter smak)

1. Mjukfräs lök och ingefära i rapsolja i en stor kastrull på sansad värme.
2. Krydda, lägg i pumpan och fräs vidare.
3. Häll på vatten så att det täcker (gärna kokande) och lägg i motsvarande mängd buljongtärningar. (Alltså en tärning per halvliter, gärna drygt.)
4. Koka tills pumpan är mjuk.
5. Mixa soppan slät med grädde och späd med mer buljong till önskad konsistens.

2 kommentarer:

Kinna Jonsson sa...

Jag gjorde någon liknande soppa med ingefära men hade också i chili. Receptet hittade jag på en tyskspråkig sida. Håller med om att den var lite mjölig men funkade just till den här typen av soppa. Vill du kika på receptet så ligger det på min sida.

kalle sa...

Vad roligt! Jag har blivit smått besatt av pumpasoppor och ska testa din variant också. Hur smakar pumpaoljan? Vad tillför den?

Just nu gör jag mest en mildare variant kryddad med lite (mald) koriander och curry. Butternut är hittills oslagbar, testa den i nästa soppa om du inte har gjort det redan!