21 augusti, 2008

Laga linssoppa!

Av någon anledning känns det svårt att uppmuntra folk att laga linssoppa. "Laga linssoppa!" utropar man och nästan ingen lyssnar. Någon kanske lyssnar men rycker på axlarna. En annan kanske avfärdar en som kufiskt präktig antroposof. En tredje kanske till och med tycker att det låter som en bra idé, men inte fanken lagar den linssoppa för det. Linssoppa låter liksom inte särskilt festligt, men just den här linssoppan är så god att varje gång jag gör den svär jag över att jag inte gör den oftare. Jag lovar, den är verkligen jättegod.

Linssoppa
(sex portioner)

2-3 potatisar
2-3 palsternackor
2-3 morötter
1 stor gul lök
ett par stjälkar selleri, gärna med blad (eller en bit rotselleri)
3 vitlöksklyftor
1,5 liter vatten
3 buljongtärningar
3 dl röda linser
olivolja
mejram, salt, peppar och eventuellt mald koriander
lime och yoghurt till servering

1. Hacka alla grönsaker (förutom vitlök) och fräs i rikligt med olja i 5-10 minuter.
2. Häll i vattnet, lägg i buljongtärningar, mejram och hela vitlöksklyftor, koka upp och koka tills rötterna är mjuka. (10-15 minuter.) Mixa soppan slät.
3. Skölj linserna noggrant och lägg i dem i soppan, koka vidare i ungefär 10 minuter tills linserna är lagom mjuka. De fastnar lätt i botten av kastrullen, så se till att röra ordentligt då och då. Häll på mer vatten om soppan känns för tjock.
4. Smaka av med salt, peppar och gärna mald koriander. Servera med en klyfta lime och en klick naturell yoghurt. (Citron och crème fraîche är också gott.)
5. Spring ut på gatan och skandera "Laga linssoppa!"

1 kommentar:

Miss Gillette sa...

Med undantag för punkt fem så brukar jag faktiskt laga en sån här linssoppa. Ja, inte enligt nåt bestämt recept, men med rödalinser och de rot- och grönsaker som finns hemma och passar ihop. Och så klämmer jag alltid i lite citronsaft i själva soppan också för då får den en överraskande fräschör.

Bra att du påminde mig, jag ska nog laga en liten linssoppa till förrätt imorron. Tror du på linser ihop med tomaterna ur växthuset? Kan väl inte bli alldeles fel va?