18 augusti, 2008

Kött med karljohanssvampsås revisited

Oj vad dålig jag varit på att blogga. Det beror på lite olika saker. Dels har det inte blivit så mycket matlagning och dels har det kanske inte varit så mycket att skriva om.
I lördags gjorde jag iaf helstekt oxfilé med klyftpotatis och karljohanssvampsås. Det blev väldigt gott. Skillnaden mot den förra var egentligen att jag inte tilsatte någon creme fraische utan förlitade mig istället på att blötlägga svampen i lite extra vatten samt vitt vin.

Så om jag ska våga mig på några mått så borde det ha landat enligt följande:

4-6 schalottenlökar, hackade
smör att steka lök + kött
rejält med torkad karljohan, ingen aning om hur mycket jag tog men jag fegade inte, gissar på 1-2 deciliter efter att jag krossat den.
3-4 deciliter vatten att blötlägga svampen i
1 deciliter vitt vin till sås + 1 deciliter vitt vin till att vispa ur stekpannan efter att man stekt köttet
1 klick tomatpuré
500 g Oxfilé
Mörk oxfond/buljongtärning

Börja med att ta ut köttet ur kylen minst en halvtimme innan det ska tillagas
Klappa in nymalen svartpeppar och flingsalt och låt ligga i papper
Fortsätt med såsen
Först löken, låt den stekas i en kastrull tills den svettats ordentligt.
Tillsätt svampen som du silat av (men sparat spadet såklart)
Låt puttra 5-10 minuter
Tillsätt lite salt och nymalen svart peppar
Tillsätt vitt vin c:a 1 deciliter
Låt puttra ihop
Tillsätt svampspadet och fond/buljongtärning
Tillbaka till köttet
Stek i en stor stekpanna på hög värme så att det blir en fin stekyta
In mitt i ugnen på 160 grader i en lagom stor form
Vispa ur stekpannan med vitt vin och tomatpuré och häll sedan i det i såsen
Rör runt i såsen då och då
När köttermometern visar 55 grader på det tjockaste stället ta ut köttet och lägg i folie c:a 10 minuter annars blir den torr och tråkig
Nu bör såsen ha reducerats ner en hel del. jag tror att det var c:a 3-4 deciliter kvar när jag redde den med en smörkula tills den var lagom tjock (behövdes inte så mycket)
Jag började det hela med att köra klyftpotatisen så att den fick gå klart med köttet längst ner i ugnen.
Servera med ett gott rödvin. Vi körde med ett väldigt prisvärt vin som jag köpt på rekommendation från en kollega nämligen Trio

/M

1 kommentar:

kalle sa...

Jag blir alltid så sugen på kött när du bloggar. Ge mig kött!

Jag instämmer förresten i lovorden om Trio! Vi drack upp din kvarglömda flaska till hemlagad pizza. Gott.