16 juni, 2008

Kött med karljohanssvampsås

Jag ber om ursäkt för min långa frånvaro från bloggen, man kan väl säga att det beror på en kombination av saker. Det har inte blivit så mycket matlagning att skriva om och det har varit en hel del andra projekt som tagit stor del av tiden. Men igår så åt jag och J en väldigt god middag på oxfilé med karljohanssvampsås och klyftpotatis.
Köttet var ju rätt lätt, oxfilé c:a 150 gram per person. Ta fram det ut kylen ett tag innan du ska steka det. Krydda med flingsalt och nymalen svartpeppar, låt stå en kvart eller haltimme i rumstemperatur innan du steker på det.
Svampsåsen var fantastiskt god tycker jag personligen. Jag tog torkad karljohan som vi köpte med oss när vi var i Canazei och åkte skidor i vintras.

C:a en deciliter torkad svamp (det är ganska mycket svamp iom att den sväller en del sen)
4-5 små schalottenlökar
2 deciliter delikatess creme fraiche
Flingsalt och nymalen svartpeppar efter smak
Soja (för färg och sälta)
En skvätt bra rödvinsvinäger
Maizena eller smörkula eller vad man nu använder för att reda

Blötlägg svampen i c:a 1 dl vatten 45 minuter innan tillagning och sila av vätskan i en skål innan tillagning.
Finhacka schalottenlöken och stek den i smör på låg värme i en kastrull. Länge, det ska nästan bara vara lök och smörmos.
Stek samtidigt svampen i smör i en stekpanna med lite svartpeppar.
Blanda svamp och lök och låt det puttra lite tilsammans.
Häll på vätskan från blötläggningen, dumpa i creme fraische samt rödvinsvinäger.
Låt puttra i 10 minuter ungefär, salta och peppra samt tillför lite soja efter smak och när den är bra så reder man av med maizena eller en smörkula.
Smaskens!

För övrigt:
  • Om ni råkar ha vägarna förbi ICA i viksjö så kan jag verkligen rekommendera att handla finmaten där, välsorterat och fräscht!
  • Torkad svamp är grymt att ha i skåpen hemma!

/M

2 kommentarer:

kalle sa...

Välkommen tillbaka! :)

Delikatess-creme fraiche - är den smaksatt, eller?

Och varför har man vägarna förbi ICA i Viksjö?

Unknown sa...

Nej, och jag har ingen aning om den är ännu fettstinnare än fetcremefraische.
Jenny hade varit där tidigare och vi var i barkarby-trakterna pga IKEA.