08 april, 2009

Galangalen i soppa


När vi var i Thailand åt jag Tom Kha Gai minst varannan dag. Det är en ljuvligt god kycklingsoppa vars hetta, sälta och syrlighet både svalkar och fyller på reserverna i värmen. Nu har jag kokat ihop en vegetarisk variant så att man kan njuta av den samtidigt som man både är snäll mot kycklingar och slipper glasbitar mellan tänderna. Vill man utmana ödet kan man förstås göra den på kyckling också, som antagligen med fördel fräses innan den gör soppan sällskap. I den här varianten har jag dock valt att ha mer grönsaker än brukligt och att byta utt fågeln mot quorn.

Tom Kha Green
6 portioner

Soppbas:
2 tumstora bitar galangal
4 klyftor vitlök
2 chilifrukter (jag använde spansk peppar, en röd och en grön)
4 stjälkar citrongräs
10 limeblad
2 burkar kokosmjölk
8 dl vatten (...alltså totalt 1,6 liter vätska. Byt gärna ut 4 dl vatten mot ytterligare en burk kokosmjölk. Det är gott.)
2 buljongtärningar

Sovel:
2-3 quornfiléer i strimlor (eller quornbitar)
6-8 salladslökar
en näve sockerärtor
ett par klyftade tomater
en hög klyftade champinjoner
en röd paprika i bitar
minimajs
...plus/minus vad som helst efter smak

Smaksättning:
2 msk socker
4 msk fisksås
citron/lime efter smak
koriander (till garnering)

1. Skiva/hacka galangal, vitlök, chili och citrongräs. (Vitlök och citrongräs blir glada om de först mosas med knivens flatsida.) Lägg i en kastrull tillsammans med limeblad, kokosmjölk, vatten och buljongtärningar och koka i 10-15 minuter.

2. Sila soppan och tillsätt quornbitar, grönsaker, socker och fisksås. Koka tills grönsakerna mjuknat något men fortfarande är krispiga. Smaka av med citron eller lime.

3. Servera gärna med en portion jasminris bredvid, det är gott och mättande till soppan. Garnera med koriander.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Fan vad najs, den ska jag testa i helgen!

Miss Gillette sa...

Grönsaken ser ut att ha många ... användningsområden. Sånt saluför dom inte på den pöschkans centralorten, det är bara ni i storstäderna som ges tillgång till slika leksaker.

Men att soppan är kanongod håller jag med om, och om jag nånsin kommer ihåg att köpa galangal i en storstad så ska jag testa att laga själv.